fbpx
  • Home  / 
  • Kereta
  •  /  Karbon punca enjin menjadi lembab dan kuat menggunakan petrol

Karbon punca enjin menjadi lembab dan kuat menggunakan petrol

By admin / September 14, 2018

Karbon punca enjin menjadi berat dan sangat kuat guna petrol. Kene tekan pedal tu ke dinding baru lah boleh pergi laju tapi petrol 

Ramai antara kita tidak sedar akan karbon dah terbentuk di dalam enjin. Selagi enjin tu hidup,selagi tulah kita akan fikir (oh enjin aku baik lagi ni ). Tapi ramai akan perasan bila enjin dah mula tunjuk perangai. Bila masa tu?

Kita akan perasan bila

  • enjin dah mula mengerang 
  • tekan pedal lebih ke dinding
  • dah rasa macam berat je nak jalan
  • guna banyak petrol ( paling ramai perasan )
  • kesan hitam sangat tebal pada belakang ekzos

Apabila petrol dan diesel terbakar, ia menghasilkan sejenis sampingan kerak yang akan melekat pada piston dan juga air intake ke ekzos. Sedikit sedikit lama lama jadi keras.

Kenapa kerak ni terjadi?

Simple je puncanya. Petrol atau diesel tak terbakar sepenuhnya. So kalau tak terbakar, apa terajdi pada lebihan petrol tu? Haaa yang ni selalu orang konpius. Yang lebihan tu jadi la kerak karbon juga.

'' Selalu orang komplen kereta kuat guna minyak padahal kereta tak laju pun !! ''

Fakta yang sebenar

'' Semakin banyak petrol yang diguna, sepatutnya lagi laju kereta tu akan jalan dan bukan perlahan. Cuba nyalakan petrol tu dengan lighter kalau sembur sedikit cemana dan kalau sembur banyak cemana??''

Apa masalah dengan karbon dalam enjin?

  • Enjin sukar di hidupkan
  • Ada gegaran pada enjin
  • Enjin tidak lancar
  • Exclamation Triangle
     Enjin kurang respon apabila menekan pedal
  • Exclamation Triangle
    Ekzos mengeluarkan asap
  • Exclamation Triangle
    Memerlukan bahan bakar yang banyak untuk pecut
  • Exclamation Triangle
    Dan macam macam lagi

Pembayaran secara online boleh dilakukan secara mudah. Transaksi semua bank di terima. Kad debit dan kad kredit diterima

Karbon akan menyebabkan stress pada enjin yang akan menyebabkan kerosakkan pada bahagian lain

''Ramai mengeluh enjin kuat guna petrol. Sebenarnya bukan enjin yang menggunakan petrol yang banyak tetapi disebabkan petrol tidak terbakar sepenuhnya. Punca ialah air. Wap di dalam tangki berlaku''

Amar

Sales Exec

Walau pun guna plug api kuat pun atau guna ECU canggih, masalah tetap sama. Mula mula je best tapi lepastu masalah. Kalau petrol tak fully bakar,kerak la jawapnya punca dari wap air. Petrol kuat juga

Apa perlu di buat jika ada tanda tanda di atas?

Jika anda mempunyai masalah seperti di atas, apa  yang perlu anda lakukan ialah membawa kenderaan anda ke mekanik .Sekiranya di dapati enjin mempunyai karbon ,mekanik akan menasihati anda untuk membuat top overhaul.  

Jika tidak di segerakan, enjin mungkin akan menjadi lebih teruk. Kerak karbon memang akan menyekat laluan pembakaran dan menyerap bahan bakar.

''Karbon juga menyerap petrol dan diesel.  Punca enjin kuat guna petrol di sebabkan petrol dan diesel tidak terbakar sepenuhnya'

Kelebihan enjin bersih dari karbon

  • enjin mudah dihidupkan
  • Enjin kurang gegaran
  • Lebih berkuasa dan ringan
  • check
    Enjin kurang stress
  • check
    Penggunaan petrol dan diesel dapat dikurangkan
  • check
    Perjalanan jauh yang lebih selesa

Kereta enjin baru pun mengalami perkara yang sama

Korang ingat enjin kereta lama sahaja ke yang masalah macam ni? Selagi di namakan enjin baik petrol dan diesel, karbon tetap akan berlaku. Kos untuk membuang karbon ni juga tinggi bergantung kepada jenis enjin dan juga mekanik. 

Sekiranya enjin rasa di tahap baik, tak perlu la nak buat apa apa pun. Asalkan kereta bergerak tanpa masalah.

''GP5 sangat efektif menghakis karbon di dalam enjin tanpa menggunakan alat dan tanpa membuka bahagian enjin''

Pembayaran secara online boleh dilakukan secara mudah. Transaksi semua bank di terima. Kad debit dan kad kredit diterima

No related posts for this content

>